Soal Hati yang sukar di mengerti

View previous topic View next topic Go down

Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  spanjunk on Tue Jul 07, 2009 8:44 pm

Cuma melalui hadith Rasulullah SAW, baginda berpesan bahawa dalam diri manusia ada seketul darah yang mana jika ia baik maka seluruh jasad akan turut baik, dan sekiranya ia rosak maka seluruh jasad akan turut sama rosak. Seketul darah itu adalah hati.

takpe bro....
kita umpamakan lah.....
hidup di dunia nh umpama senda gurau....


YAKINILAH SESUNGGUHNYA MUHAMMAD SAW ITU BUKANLAH PENYAIR

spanjunk
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Wed Jul 08, 2009 12:04 am

subhanallah


Last edited by kilas on Mon Sep 19, 2011 12:57 am; edited 1 time in total

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  spanjunk on Wed Jul 08, 2009 12:06 am

bumi nh pun berpusing bro.....
hati pun berbolak balik...
kata rasullullah...

spanjunk
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kerol on Wed Jul 08, 2009 12:42 am

firman Allah " sesungguhnya beruntunglah organg yang mensucikan jiwa itu.dan merugilah orang yang megotorinya " surah AsynSyams 91:9-10

kerol

Posts : 7
Join date : 08/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  spanjunk on Wed Jul 08, 2009 12:50 am

kerol wrote:firman Allah " sesungguhnya beruntunglah organg yang mensucikan jiwa itu.dan merugilah orang yang megotorinya " surah AsynSyams 91:9-10

adakah jiwa yg dimaksudkan itu adalah " HATI '???

spanjunk
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kerol on Wed Jul 08, 2009 1:22 am

qalb ( hati ) menunjukkan perbuatan jiwa ,jiwa itu sebagai wujud atau dirinya ,sedangkan hati (qalb) adalah sifat dari jiwa( An nafs )

kerol

Posts : 7
Join date : 08/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  spanjunk on Wed Jul 08, 2009 1:24 am

kerol wrote:qalb ( hati ) menunjukkan perbuatan jiwa ,jiwa itu sebagai wujud atau dirinya ,sedangkan hati (qalb) adalah sifat dari jiwa( An nafs )
bagaimana kalau jiwa itu........
AR-RUH ALQUDDUS

spanjunk
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Wed Jul 08, 2009 1:29 am

spanjunk wrote:
kerol wrote:qalb ( hati ) menunjukkan perbuatan jiwa ,jiwa itu sebagai wujud atau dirinya ,sedangkan hati (qalb) adalah sifat dari jiwa( An nafs )
bagaimana kalau jiwa itu........
AR-RUH ALQUDDUS

semasa bayi lahir kedunia, adakah sudah terbentuk jiwa,
yang pasti AR RUH sudah ada ketika itu.

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  |L@ng^Bu@nA| on Wed Jul 08, 2009 11:32 pm

yang biasa didengar...
hati itu terbahagi 2....

1. hati sanubari-------> bersifat kehaiwanan, jantunglah tu...

2. hati nurani---------> bersifat NUR / Cahaya, kat mane nak dapat???
avatar
|L@ng^Bu@nA|
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile http://tauhidmolekul.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Thu Jul 09, 2009 5:37 pm

Sejarah manusia dimulai ketika para ruh dikumpulkan di lauhul mahfuz , dihadapan Allah mereka berjanji untuk tunduk dan patuh hanya kepada-NYA. Kepatuhan mutlak dan ketundukan total karena dilandasi “Fitrahnya” yang suci . Tetapi apakah ketika para ruh menghuni jasad-jasad kasar akan tetap tunduk dan patuh kepada Allah ?. Apakah ketika telah dilepaskan kedunia menjalani kehidupannya dapat menemukan jalan untuk kembali bertemu dengan Allah ?.

Ketika bayi dilahirkan kedunia, berarti ruh telah bersatu dengan jasad kasar, berarti ruh telah terikat kontrak kehidupan dengan Allah yang meliputi berapa umurnya, siapakah jodohnya , rezekinya dan paket romantika hidupnya. Apakah dalam paket romantika kehidupannya mengalir cerita-cerita heroiknya sang jiwa berjalan menuju kepada Allah, ataukah hanya terdengar gegap gempita sang nafsu mencari kemewahan duniawi dan menuhankan dirinya sendiri. Sang jiwa telah “dipilihkan” jalan hidupnya sesuai kontraknya.

Tetapi siapa yang tahu kontrak hidupnya dengan Allah ?

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  farouk on Fri Jul 10, 2009 12:50 am

kilas wrote:Sejarah manusia dimulai ketika para ruh dikumpulkan di lauhul mahfuz , dihadapan Allah mereka berjanji untuk tunduk dan patuh hanya kepada-NYA. Kepatuhan mutlak dan ketundukan total karena dilandasi “Fitrahnya” yang suci . Tetapi apakah ketika para ruh menghuni jasad-jasad kasar akan tetap tunduk dan patuh kepada Allah ?. Apakah ketika telah dilepaskan kedunia menjalani kehidupannya dapat menemukan jalan untuk kembali bertemu dengan Allah ?.

Ketika bayi dilahirkan kedunia, berarti ruh telah bersatu dengan jasad kasar, berarti ruh telah terikat kontrak kehidupan dengan Allah yang meliputi berapa umurnya, siapakah jodohnya , rezekinya dan paket romantika hidupnya. Apakah dalam paket romantika kehidupannya mengalir cerita-cerita heroiknya sang jiwa berjalan menuju kepada Allah, ataukah hanya terdengar gegap gempita sang nafsu mencari kemewahan duniawi dan menuhankan dirinya sendiri. Sang jiwa telah “dipilihkan” jalan hidupnya sesuai kontraknya.

Tetapi siapa yang tahu kontrak hidupnya dengan Allah ?

berbezakah antara ruh dan nafsu.....???

farouk

Posts : 6
Join date : 08/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Fri Jul 10, 2009 1:07 am

JASAD
Memperlihat Atau menyatakan Kedudukan jiwa
( baik atau buruk ) melalui kelakuan dan kata kata

JIWA

-Peringkat nafsu ( baik atau buruk) -Taat @ ingkar
-Ingin mengenal Allah -Penentuan Tauhid dan akidah -Ingin mengetahui
-perlu belajar dan berilmu -Dosa dan pahala -Shirik atau benar
-Beremosi , Bergelora -Ikhlas atau tidak -Patuh dan menentang -Bersih atau kotor
-( Hasad,denki,mati,ujub,takabbur )-Wujud siksaan Kubur

Bersifat dengan sifat manusia
lapar,kenyang,sakit,sihat,susah
senang,makan minum,berak,kencing dll

ROH

-Cahaya -Suci Bersih -Sumber hidup -Tidak Ternoda -Taufik Dan hidayah -Hati nurani
-Terlepas dari syirik ( tiada siksaan kubur)

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  farouk on Fri Jul 10, 2009 1:21 am

kilas wrote: JASAD
Memperlihat Atau menyatakan Kedudukan jiwa
( baik atau buruk ) melalui kelakuan dan kata kata

JIWA

-Peringkat nafsu ( baik atau buruk) -Taat @ ingkar
-Ingin mengenal Allah -Penentuan Tauhid dan akidah -Ingin mengetahui
-perlu belajar dan berilmu -Dosa dan pahala -Shirik atau benar
-Beremosi , Bergelora -Ikhlas atau tidak -Patuh dan menentang -Bersih atau kotor
-( Hasad,denki,mati,ujub,takabbur )-Wujud siksaan Kubur

Bersifat dengan sifat manusia
lapar,kenyang,sakit,sihat,susah
senang,makan minum,berak,kencing dll

ROH

-Cahaya -Suci Bersih -Sumber hidup -Tidak Ternoda -Taufik Dan hidayah -Hati nurani
-Terlepas dari syirik ( tiada siksaan kubur)

jadi adakah jiwa itu ber roh dan roh itulah sebenarnya jiwa?

farouk

Posts : 6
Join date : 08/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Fri Jul 10, 2009 1:24 am

farouk wrote:
jadi adakah jiwa itu ber roh dan roh itulah sebenarnya jiwa?

JIWA DARI AR ROH LAAA KAN ?

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  farouk on Fri Jul 10, 2009 1:34 am

kilas wrote:
farouk wrote:
jadi adakah jiwa itu ber roh dan roh itulah sebenarnya jiwa?

JIWA DARI AR ROH LAAA KAN ?

jika jiwa itu dari ar roh bagaimana pula dengan nafsu? adakah nafsu itu berlainan sifatnya dengan ar roh itu? banyak nya unsur yang ada ni...

farouk

Posts : 6
Join date : 08/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Fri Jul 10, 2009 1:50 am

farouk wrote:
kilas wrote:
farouk wrote:
jadi adakah jiwa itu ber roh dan roh itulah sebenarnya jiwa?

JIWA DARI AR ROH LAAA KAN ?

jika jiwa itu dari ar roh bagaimana pula dengan nafsu? adakah nafsu itu berlainan sifatnya dengan ar roh itu? banyak nya unsur yang ada ni...

Terjemahaannya memanglah banyak,
HAWA NAFSU di terjemahkan 7 pulak tuh....
kalau dah mula kenal nafsu senang lah nak camkan Apa yang datang.
amarah ker mulhamah ker .....dapat cam jadi lah.
nak sekat memang tak leh ler kan....

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  |L@ng^Bu@nA| on Sat Jul 11, 2009 12:08 pm

yaaa.... satukan semua .........
maka nampaklah satu..........
tauhidkan..........
avatar
|L@ng^Bu@nA|
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile http://tauhidmolekul.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  |L@ng^Bu@nA| on Sat Jul 11, 2009 3:00 pm

spanjunk wrote:
Cuma melalui hadith Rasulullah SAW, baginda berpesan bahawa dalam diri manusia ada seketul darah yang mana jika ia baik maka seluruh jasad akan turut baik, dan sekiranya ia rosak maka seluruh jasad akan turut sama rosak. Seketul darah itu adalah hati.

takpe bro....
kita umpamakan lah.....
hidup di dunia nh umpama senda gurau....


YAKINILAH SESUNGGUHNYA MUHAMMAD SAW ITU BUKANLAH PENYAIR

keterangan hadith itu, membuat kita paham bahawa perbicaraan kemuncak asal usul manusia ialah HATI ( kalbu )
HATI itu laksana RAJA / PEMERINTAH yang sangat DITA'ATI oleh rakyat. Anggota dzahir seperti kaki, tangan, mata, hidung, mulut, telinga, perut, faraj, dzakar dan seumpamanya adalah seumpama rakyat jelata yang sentiasa patuh kepada perintah RAJA. Bila ia memerintah tangan supaya ' menampar ' nescaya menamparlah ia .
Bila memerintah kaki supaya menendang nescaya ' menendang ' lah ia . Begitulah seterusnya . Kesemuanya adalah tajalli / transformasi dzat ilahiyat .



Dan DIA lah yang DZAHIR dan DIA juga lah yang BATHIN.........
avatar
|L@ng^Bu@nA|
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile http://tauhidmolekul.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Sat Jul 11, 2009 4:07 pm

|L@ng^Bu@nA| wrote:
spanjunk wrote:
Cuma melalui hadith Rasulullah SAW, baginda berpesan bahawa dalam diri manusia ada seketul darah yang mana jika ia baik maka seluruh jasad akan turut baik, dan sekiranya ia rosak maka seluruh jasad akan turut sama rosak. Seketul darah itu adalah hati.

takpe bro....
kita umpamakan lah.....
hidup di dunia nh umpama senda gurau....


YAKINILAH SESUNGGUHNYA MUHAMMAD SAW ITU BUKANLAH PENYAIR

keterangan hadith itu, membuat kita paham bahawa perbicaraan kemuncak asal usul manusia ialah HATI ( kalbu )
HATI itu laksana RAJA / PEMERINTAH yang sangat DITA'ATI oleh rakyat. Anggota dzahir seperti kaki, tangan, mata, hidung, mulut, telinga, perut, faraj, dzakar dan seumpamanya adalah seumpama rakyat jelata yang sentiasa patuh kepada perintah RAJA. Bila ia memerintah tangan supaya ' menampar ' nescaya menamparlah ia .
Bila memerintah kaki supaya menendang nescaya ' menendang ' lah ia . Begitulah seterusnya . Kesemuanya adalah tajalli / transformasi dzat ilahiyat .



Dan DIA lah yang DZAHIR dan DIA juga lah yang BATHIN.........


YA..........
MELALUI HATI LAH YANG DI KATAKAN TEMPAT TERBIT.........
DAN IANYA DIHIJABKAN DENGAN 7 LAPIS HIJAB HIJAB
DENGAN IZIN ALLAH SINGKAPKAN HIJAB HIJAB ITU BERSERTA DENGAN FIKIR DAN ZIKRULLAH.

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  |L@ng^Bu@nA| on Sat Jul 11, 2009 4:37 pm

hati jua lah yang dimengertikan dengan " Hakikat Keakuan " aku ini .... aku itu... aku kesini... aku kesana...
SEMUANYA ADALAH AKU . DAN " AKU " ITULAH YANG SEBENARNYA ' HAKIKAT INSAN ' GANTI NAMA BAGI RUH ATAU ' KALBU ' DAN DIA LAKSANA ' TOK DALANG WAYANG KULIT ' SEDANGKAN TUBUH DAN ANGGOTA KASAR YANG LAIN
LAKSANA ' BELULANG KERING ' .
Apabila ia bercerai dengan tubuh badan kasar nescaya jadilah tubuh itu sebatang kara, umpama tunggul kayu yang menunggu reput hancur..
avatar
|L@ng^Bu@nA|
Admin

Posts : 22
Join date : 05/07/2009

View user profile http://tauhidmolekul.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kilas on Tue Jul 14, 2009 9:23 pm

Wahai hambaku, kuciptakan segala sesuatu itu untukmu, maka bagaimana aku akan rela kalau engkau peruntukkan dirimu bagi sesuatu itu. Sesungguhnya akau melarang engkau untuk menggantungkan dirimu pada sesuatu selain aku.

kilas
Admin

Posts : 78
Join date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  haamim on Wed Jul 15, 2009 12:48 am

|L@ng^Bu@nA| wrote:
hati jua lah yang dimengertikan dengan " Hakikat Keakuan " aku ini .... aku itu... aku kesini... aku kesana...
SEMUANYA ADALAH AKU . DAN " AKU " ITULAH YANG SEBENARNYA ' HAKIKAT INSAN ' GANTI NAMA BAGI RUH ATAU ' KALBU ' DAN DIA LAKSANA ' TOK DALANG WAYANG KULIT ' SEDANGKAN TUBUH DAN ANGGOTA KASAR YANG LAIN
LAKSANA ' BELULANG KERING ' .
Apabila ia bercerai dengan tubuh badan kasar nescaya jadilah tubuh itu sebatang kara, umpama tunggul kayu yang menunggu reput hancur..
Dialah yang akan menerima hukum pembalasan baik / buruk di negeri akhirat.Dia lah juga yang memerintah negara2 besar di dunia ini. Dia yang menakluk makhluk2 menjadi hamba abdi kepadanya.Dia lah yang menundukkan segala kejadian taat kepada perintahnya.... dialah punca / hikmah dijadikannya alam ini . Jikalau tidak kerananya tentulah seluruh makhluk, syurga, neraka tidak dijadinya...

haamim

Posts : 6
Join date : 06/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  kerol on Mon Jan 04, 2010 11:45 am

dimana nafsu tue ...? Very Happy

kerol

Posts : 7
Join date : 08/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Soal Hati yang sukar di mengerti

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum